1. Określ temat i cel programu
Zastanów się:
2. Znajdź partnerów zagranicznych (min. 2 inne uczelnie)
BIP musi być realizowany przez co najmniej 3 uczelnie z 3 krajów programu Erasmus+.
Najłatwiej zacząć od:
3. Ustal wstępne ramy programu
Razem z partnerami:
4. Przygotuj harmonogram i plan działań
W praktyce warto ustalić:
5. Zadbaj o kwestie finansowe
1. Zajęcia dydaktyczne
2. Warsztaty praktyczne
3. Praca projektowa
4. Wizyty studyjne i praktyczne wyjścia terenowe
5. Zajęcia laboratoryjne/ specjalistyczne
6. Wydarzenia towarzyszące o charakterze edukacyjnym
7. Ewaluacja i podsumowanie programu
1. Wykłady i seminaria online
2. Praca w grupach międzynarodowych
To najważniejszy element – komponent wirtualny musi być realną współpracą, nie tylko biernym słuchaniem wykładów.
3. Warsztaty online (interaktywne)
4. Zadania asynchroniczne
5. Spotkania przygotowawcze:
6. Konsultacje i mentoring
7. Prezentacje postępów/ pitch meetings
Planowanie rozpocznij z odpowiednim wyprzedzeniem - minimum 6 miesięcy przed pierwszą z części. Pozwoli to uczelniom partnerskim na zarezerowanie odpowiednich środków dla uczestników.
W przypadku współpracy w grupie 3 uczelni zadbaj o 7-10 studentów z każdej instytucji. Pozwoli to na uniknięcie potencjalnego problemu ze spłenieniem wymogu minimalnej liczby uczestników na wypadek nieprzewidzianych trudności.
BIP musi być logicznie połączony – część online powinna przygotowywać studentów do pracy na miejscu, budować kompetencje potrzebne podczas mobilności fizycznej, czy rozpoczynać projekty, które będą kontynuowane fizycznie.
Jasne role partnerów - każda uczelnia powinna wiedzieć jakie zajęcia lub aktywności prowadzi, jakich i ilu studentów wysyła, jak oceniana jest praca, czy ich wydział zatwierdza ECTS.
Warto upewnić się, że uczelnie partnerskie mają studentów zainteresowanych tematyką, znają termin i czas trwania mobilności, mają środki na granty mobilności dla wysyłanych studentów.
Warto pamiętać, że część online to nie wykłady, lecz: zadania projektowe, praca w grupach, warsztaty synchroniczne.
Zadbaj o jasne instrukcje dla studentów, potwierdzony harmonogram, podpisane lub zaktualizowane IIA (inter-institutional agreements),
Ile powinien trwać każdy z komponentów?
Część fizyczna powinna trwać 5 dni. W przypadku części online nie ma określonych ram czasowych. Należy się jednak kierować zasadą, że sumaryczna ilość wykonanej pracy (online, fizycznie i pracy własnej studenta) powinna odpowiadać 3 pkt. ECTS.
Na co mogę wydać wsparcie finansowe?
Mogą to być na przykład: materiały, sprzęt, wydruki, zakwaterowanie dla uczestników, wycieczki, bilety, lub catering.
Czy możemy kontynuować BIP w ramach tej samej grupy partnerów?
Współpraca w tej formule może być kontynuowana, natomiast nie może to być ten sam BIP (z takim samym tytułem i partnerami). Pierwszy BIP może służyć jako schemat do kolejnych i można ‘rotować’ uczelnie koorydynujące BIP w następnych latach. Każdy kolejny BIP może być rozwinięciem tematyki poprzedniego.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.