9577_logopl2017.jpgpollub_logu.jpg

  • Program BIP musi być rozwijany i realizowany przynajmniej przez 3 uczelnie wyższe (HEI) z co najmniej 3 różnych krajów programu (kraje UE + Macedonia Północna, Serbia, Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Turcja),
  • BIP musi mieć fizyczną część mobilności (on-site) trwającą 5 dni + obowiązkowy komponent wirtualny (współpraca online, prace zespołowe, zadania zintegrowane z nauką),
  • Minimum 10 mobilnych uczestników (studentów biorących udział w części fizycznej),
  • Należy mieć podpisaną inter-institutional agreement (IIA) pomiędzy uczelniami współpracującymi w ramach BIP,
  • Program BIP powinien zapewniać każdemu uczestnikowi min. 3 pkt. ECTS. 

1. Określ temat i cel programu

Zastanów się:

  • Jaki problem, kompetencję lub zagadnienie będzie rozwijać BIP?
  • Jaka grupa studentów skorzysta najbardziej?
  • Jakie metody pracy (warsztaty, projekt, laboratoria) będą użyte?

2. Znajdź partnerów zagranicznych (min. 2 inne uczelnie)

BIP musi być realizowany przez co najmniej 3 uczelnie z 3 krajów programu Erasmus+.

Najłatwiej zacząć od:

  • obecnych partnerów z umowami Erasmus (IIA),
  • kontaktów z wcześniejszych projektów lub konferencji.

3. Ustal wstępne ramy programu

Razem z partnerami:

  • aktywności składające się na część fizyczną,
  • zaplanuj komponent wirtualny, (np. 3–6 spotkań online, platformę Moodle/Teams),
  • ustal liczbę punktów ECTS do zdobycia przez uczestników (min. 3 ECTS).

4. Przygotuj harmonogram i plan działań

W praktyce warto ustalić:

  • termin mobilności fizycznej,
  • terminy spotkań online,
  • plan rekrutacji studentów,
  • zadania organizacyjne (sale, sprzęt, zakwaterowanie, materiały).

5. Zadbaj o kwestie finansowe

  • zapytaj w BKM o wysokość wsparcia OS (organizational support),
  • upewnij się, że studentom partnerów zostaną przyznane granty mobilności,
  • zaplanuj koszty organizacyjne (catering, materiały, bilety itp.).

1. Zajęcia dydaktyczne

  • wykłady tematyczne,
  • wykłady gościnne prowadzone przez ekspertów z uczelni partnerskich,
  • seminaria dyskusyjne,
  • tutoriale lub konsultacje ze specjalistami.

2. Warsztaty praktyczne

  • praca w małych grupach nad zadaniami,
  • warsztaty projektowe,
  • ćwiczenia laboratoryjne,
  • zajęcia komputerowe lub software'owe,
  • zajęcia z wykorzystaniem sprzętu specjalistycznego.

3. Praca projektowa

  • realizacja wspólnego projektu międzynarodowego (np. case study, prototyp, analiza problemu),
  • hackathony,
  • design thinking sprint,
  • projektowanie i testowanie rozwiązań.

4. Wizyty studyjne i praktyczne wyjścia terenowe

  • wizyty w firmach, laboratoriach, instytucjach publicznych,
  • obserwacje w miejscu pracy (np. szkoły, NGO, przedsiębiorstwa),
  • wyjazdy terenowe (inżynieria, architektura),
  • obserwacje techniczne lub badawcze.

5. Zajęcia laboratoryjne/ specjalistyczne

  • eksperymenty laboratoryjne,
  • szkolenia z instrumentów badawczych,
  • praca w laboratoriach komputerowych, VR, VR-labs itp.

6. Wydarzenia towarzyszące o charakterze edukacyjnym

  • networking między studentami i wykładowcami,
  • dyskusje panelowe,
  • spotkania z przedstawicielami branży,
  • prezentacje wyników projektów (demo day).

7. Ewaluacja i podsumowanie programu

  • końcowe prezentacje,
  • ocena projektów,
  • spotkania feedbackowe z prowadzącymi,
  • sesje refleksyjne.

    1. Wykłady i seminaria online

    • wykłady synchroniczne (na żywo),
    • krótkie wykłady w formie nagrań (asynchroniczne),
    • seminaria dyskusyjne, webinary,
    • prezentacje ekspertów z uczelni partnerskich.

    2. Praca w grupach międzynarodowych

    • zadania projektowe realizowane w zespołach mieszanych (studenci z różnych uczelni),
    • case studies,
    • przygotowanie prototypów lub rozwiązań,
    • praca domowa wykonywana wspólnie (np. na platformie Miro, Teams, Google Workspace).

    To najważniejszy element – komponent wirtualny musi być realną współpracą, nie tylko biernym słuchaniem wykładów.

    3. Warsztaty online (interaktywne)

    • warsztaty projektowe (design thinking),
    • analizy problemowe moderowane przez prowadzącego,
    • symulacje i wspólne rozwiązywanie problemów,
    • praca na rzeczywistych danych lub narzędziach.

    4. Zadania asynchroniczne

    • moduły e-learningowe (Moodle, EdX, Canvas),
    • quizy sprawdzające,
    • przygotowanie materiałów do części fizycznej (np. analiza przypadku, research),
    • praca indywidualna lub w grupach z terminem oddania.

    5. Spotkania przygotowawcze:

    • spotkania integracyjne online (icebreakery),
    • omówienie zasad projektu,
    • wprowadzenie do narzędzi (np. jak korzystać z platformy),
    • przygotowanie do laboratoriów/terenówki (np. bezpieczeństwo, dokumenty).

    6. Konsultacje i mentoring

    • spotkania jeden-na-jeden lub w małych grupach,
    • konsultacje projektowe,
    • feedback od nauczycieli i partnerów.

    7. Prezentacje postępów/ pitch meetings

    • prezentacje prac grupowych,
    • feedback od wykładowców i rówieśników,
    • iteracyjne poprawianie projektu przed częścią fizyczną.

    Planowanie rozpocznij z odpowiednim wyprzedzeniem - minimum 6 miesięcy przed pierwszą z części. Pozwoli to uczelniom partnerskim na zarezerowanie odpowiednich środków dla uczestników.

    W przypadku współpracy w grupie 3 uczelni zadbaj o 7-10 studentów z każdej instytucji. Pozwoli to na uniknięcie potencjalnego problemu ze spłenieniem wymogu minimalnej liczby uczestników na wypadek nieprzewidzianych trudności.

    BIP musi być logicznie połączony – część online powinna przygotowywać studentów do pracy na miejscu, budować kompetencje potrzebne podczas mobilności fizycznej, czy rozpoczynać projekty, które będą kontynuowane fizycznie.

    Jasne role partnerów - każda uczelnia powinna wiedzieć jakie zajęcia lub aktywności prowadzi, jakich i ilu studentów wysyła, jak oceniana jest praca, czy ich wydział zatwierdza ECTS.

    Warto upewnić się, że uczelnie partnerskie mają studentów zainteresowanych tematyką, znają termin i czas trwania mobilności, mają środki na granty mobilności dla wysyłanych studentów.

    Warto pamiętać, że część online to nie wykłady, lecz: zadania projektowe, praca w grupach, warsztaty synchroniczne.

    Zadbaj o jasne instrukcje dla studentów, potwierdzony harmonogram, podpisane lub zaktualizowane IIA (inter-institutional agreements),

    Ile powinien trwać każdy z komponentów?

    Część fizyczna powinna trwać 5 dni. W przypadku części online nie ma określonych ram czasowych. Należy się jednak kierować zasadą, że sumaryczna ilość wykonanej pracy (online, fizycznie i pracy własnej studenta) powinna odpowiadać 3 pkt. ECTS.

    Na co mogę wydać wsparcie finansowe?

    Mogą to być na przykład: materiały, sprzęt, wydruki, zakwaterowanie dla uczestników, wycieczki, bilety, lub catering.

    Czy możemy kontynuować BIP w ramach tej samej grupy partnerów?

    Współpraca w tej formule może być kontynuowana, natomiast nie może to być ten sam BIP (z takim samym tytułem i partnerami). Pierwszy BIP może służyć jako schemat do kolejnych i można ‘rotować’ uczelnie koorydynujące BIP w następnych latach. Każdy kolejny BIP może być rozwinięciem tematyki poprzedniego.

    loga-na_strone-1.jpg

    Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

    Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.